
Рідна мова в рідній школі!
Що бринить нам чарівніш?
Олександр Олесь
Мета: навчати
дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська
мова — наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава.
Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття
національної гідності. Розвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов
до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого,
українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання: вишивані
рушники, портрет Т. Г. Шевченка, учнівські стіннівки
Хід змагань І. Організаційна частина
Учитель.
Учитель.
Сьогодні в
нас, діти, день незвичайний,
Хай буде він для нас повчальний.
Пригадайте
найщиріше слово,
Щоб
заграла самоцвітом рідна наша мова.
Сьогодні
ми побачимо —
Хто
швидший і спритніший,
А також
всі дізнаємось —
Хто тут
найрозумніший!
Хто любить, знає рідну мову,
тому вона всміхнеться.
Солодке слово перемога нелегко
всім дається.
Хай той переможе,хто мову шанує свою.
Кожному із вас у долоні впаде зірка.
За допомогою цих зірочок ми визначимо, хто стане найяскравішою зіркою у нашому
королівстві рідної мови. Хай кожен із вас повторить за мною і запам'ятає :
Я — учень.
Я — хочу знати.
Я — думаю.
Я — вмію.
Я — знаю.
Я — особистість творча.
Я — зірка.
Учитель. Сьогодні
ви матимете змогу показати:
•
знання;
•
уміння;
• навички;
•
ерудицію;
• кмітливість.
Уважно послухайте правила гри. Перевіримо знання
української мови.
За кожну правильну відповідь ви отримуєте зірочку. Всі учні продовжують
набирати бали-зірочки до кінця змагання. Потім учні підраховують їх загальну
кількість. Таким чином обираємо кращого знавця рідної мови та нагороджуємо
його медаллю «Лицар української мови».
1. Конкурс
« Скласти прислів’я»( письмово, по двоє)
2. Конкурс
« Словникова скринька» (письмово, по двоє)
3.
Конкурс «Добери риму» ( індивідуально, усно)
4. Конкурс «Відповіді у словах» (письмово,
по двоє)
5.
Конкурс
«Встав загублену букву» (усно,
вправа на уважність)
6. Конкурс « Відгадайте загадки і полічіть у них
кількість звуків і букв» ( індивідуально,
відгадки записують і рахують звуки і букви)
7.
« Речення на одну букву»
( індивідуально, письмово)
Конкурс « Скласти прислів’я»
Доб 1
Му4 Жи5 Ри11
Хто7
Ре2 Во10 Ти6
Вміє8
Го9 То3 Тит12
Добре тому жити, хто вміє говорити
Конкурс « Скласти прислів’я»
На8
Гли6 Ти9 Це5
Чо11
Рід1 Ва4 Ся10
Літь12
Мо3 На2 Би7
Рідна мова- це глибина тисячоліть
Конкурс « Скласти прислів’я»
чем3 но6
не10
при8 во2
кож5
єм9
Сло1 му7
не4
Слово
чемне –кожному приємне
Конкурс « Скласти прислів’я»
ді5 не7
че3
Друж1
страш8 ре4
ний9 ній2 вовк 6.
Дружній
череді вовк не страшний.
Конкурс « Скласти прислів’я»
гір9
бу7 від2
лод4 слів6 со3
ває8 І1 ких5 ко10
І від солодких слів буває гірко.
Конкурс « Скласти прислів’я»
му8 гос2 сво6
да4 сло9 по3
є7
будь1 рем5 ву10
Будь господарем своєму слову
Конкурс « Скласти прислів’я»
ло10 єсь2 не4
бить8 во6
гу7 сло5
чи1 ді9 од3
Чиєсь одне слово губить діло.
Конкурс « Скласти прислів’я»
кру8 кі2
ва4
шать9
ка6 сло3
мінь7
м’я1 і5
М’які
слова і камінь крушать.
Конкурс « Скласти прислів’я»
во8 на2
ли11
гоїть4 ні9
зле6
сло7 ра1 ся5
ко10
за3
Рана загоїться, зле слово — ніколи.
Конкурс « Скласти прислів’я»
ли11 мис9
по7
ком4 тіль5
ки6
язи3 лу8
гим2
ки10 дов1
зать12
Довгим язиком тільки полумиски лизать.
Конкурс « Словникова скринька»
Використовуючи
літери із запропонованих слів (не повторюючи), скласти їх у нові слова:
Ластівка —
лава, кава, сік, світ, стіл, ліс, віл, вік, ласка, вістка...
Жайворонок — жар, ворона, край, нора, кора, рак,
ранок, рай...
Конкурс
«Добери риму»
їжачок
Ходить лісом їжачок,
В нього шубка з...
(ниток, дроту, колючок).
Вночі їй завжди півник
сниться.
Вона не курка, а...
(гуска, ворона, лисиця).
У неділю на Хрещатик
Квочка вивела... (голубів, курчаток, вівців).
Великі очі й голова.
Не Колобок це,
а... (слон, сова, коза).
Ярослав на камінь сів,
Ловить в річці...
(щук, карасів, мух).
Має Галя добру звичку
Класти книги на... (вікно, підлогу, поличку).
Меблі, двері й чобіток
Ремонтує...
(голка, ложка, молоток).
По дорозі жук повзе.
На спині листок... (фарбує, малює, везе).
А як у них?
Є ім'я у мене і в сестрички,
А щеня і котик мають...
(рибу, клички, назву).
Їжак
згорнувся у клубок.
— Я, — каже, — не їжак, а...
(пиріжок, булочка, Колобок).
Учитель. Спробуймо
потренуватися добирати риму.
1.По долині
жук повзе,
На спині жука... везе.
2.Облизала
кішка кришку
І пішла ловити... мишку.
3.Я поклала
спати кішку
У м'яке котяче... ліжко.
4.Ворона
вчила солов'я:
Співай, сусідо мій, як ...я.
5.Їжак ожину в лісі їв
І слухав пісню... солов'їв.
6.Пожовтів і
пересох
На городі цар ...горох.
7.До землі
зігнулась гілочка,
Як по ній пробігла... білочка.
8. Собі мама
купила праску,
А мені новорічну... маску.
9. Усміхнулася
Лукерка,
Як поглянула в... люстерко.
10. Ярослав у
човен сів,
Ловить в річці... карасів.
11.
- Обережним будь, Іванку,
Не розбий з варенням... банку.
12.Має Галя
добру звичку
Класти книжку на... поличку
Конкурс «Відповіді у словах»
Відповіді на ці запитання можна знайти у словах.
1.
Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?
2.
Що їв касир під час обідньої
перерви?
3.
Як називається водойма, де
купається влітку Марічка?
4.
Який спортивний заклад
спорудили на пустирі?
5.
Що вилили з цистерни на
залізничну колію?
6.
Що побачив мотоцикліст
попереду?
7.
Що побачив Карлсон, який спав
на даху?
8.
Яку страву любить тракторист?
9.
Хто налякав королеву в лісі?
10. Що зламав цап об поріг?
Конкурс «Встав загублену букву»
Буква в слові загубилась —
Нісенітниця створилась.
Вас прошу: допоможіть,
Помилки скоріш знайдіть.
Рік пішов гуляти в сад.
Не дійшов, бо повз назад.
Лисичка знає назубок
Смачненьку казку «Колосок».
Соловей затьохкав влітку,
Як побачив гарну клітку.
Мені і брату дякувала баба,
Що ми учора розпиляли краба.
Кинула шишку на мене зозуля.
В мене на лобі з'явилася куля.
Наш Данилко лісоруб:
Він спиляв старезний зуб.
Я вночі забравсь на гірку
І побачив в небі дірку.
Ми з братом лісники із роду.
Пиляєм палкою колоду.
Охав автобус, віз пасажирів:
Учених пташок, дресированих звірів.
Мені мама до сніданку
Подає солодку банку.
З неба падав білий сніг.
Він засипав наш пиріг.
Коли в окріп потрапив бак,
То став червоний, наче мак.
Восени і взимку, навесні і влітку
Дуже поважають черевики сітку.
Цвітуть на свято в небі квіти.
—
Салат! Салат! — гукають діти.
Росте звір зелений під нашим
вікном.
Поливаю щоденно його перед сном.
Конкурс « Відгадайте загадки і полічіть у них
кількість звуків і букв»
(учні записують відповіді у зошити)
2. Я росла в темній темниці,
Як зросла –
взяли в світлиці,
З мене шкуру
всі деруть,
Пироги з мене
печуть.
Відгадайте,
хто ж я є,
І назвіть ім’я
моє. (картопля 8б., 8зв.)
3. Ой, за
лісом, за пралісом золота діжа горить (сонце
5б., 5 зв.)
4. Швидко цей
птах літає,
Безліч мошок
поїдає,
За гніздом
вікно будує,
Тільки в нас
він не зимує. (ластівка 8б., 8зв.)
5. Без рук,
без сокири, а зроблена хатина (гніздо
6б, 6 зв.)
6. Що то за
гість, що темряву їсть? (день 4б., 3зв.)
7. Не мотор, а
шумить,
Не пілот, а
летить,
Не гадюка, а
жалить.
(бджола
6б., 5 зв.)
8. . Не електрика, не газ, світить всюди в нічний час. (місяць 6б, 5 зв.)
9. Як
подивишся на нього,
Бачиш в нім
себе самого
Отаким, яким
буваєш.
Що це, друже?
Відгадаєш?
(дзеркало 8 б., 7 зв.)
10. На городі
молода
Пишні коси
розплела,
І в зелені
хустинки
Золоті хова
зернинки.
(кукурудза 9б, 8зв.)
11. Сірий, та не вовк,
Довговухий, та
не заєць,
З копитами та
не кінь. ( олень 5б, 4 зв.)
12. Губить він живії душі,
На печі він
спить в кожусі. (кіт 3б., 3зв.,)
13.
Його б’ють, а він не плаче, іще вище собі скаче. (м’яч
3б, 4 зв.)
«Єдиний початок» (активізує словник, розвиває оригінальність і естетику).
Скласти речення з 4-5 слів, які б починалися на одну з букв: П, К чи І.
Висловіть свої враження від змагань:
—
Я зумів...
—
Я знав...
—
Я зрозумів, що ...
—
Найбільші труднощі я відчув
...
—
Мені б хотілося ще ...
—
Яке завдання було
найскладнішим?
—
Яке завдання було
найцікавішим?
—
У кого ж сьогодні найбільше
зірочок?
—
Хто найяскравіший знавець
української мови?
(Нагородження
переможців дипломом «Лицар української мови».)
Заключне слово учителя. Вже скінчилось
наше свято. Перш за все я б хотіла подякувати вам, дорогі учні, за те , що
ви показали прекрасні знання з
української мови, свою кмітливість, творчість.. Всім присутнім бажаю щастя, миру і добра.
Бережімо,
шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову — цей невмирущий голос України! Кожному учасникові нашого уроку-змагання ми
даруємо «Абетку побажань».
«Абетка
побажань»
А — активності творчої.
Б — безхмарності небесної.
В — віри
розсудливої.
Г — гумору неміряного.
Ґ — ґречності щоденної.
Д — достатку життєвого.
Е — економії розумної.
Є — єдності сімейної.
Ж — життя безкінечного.
З — здоров'я безмежного.
І — імені чистого.
Т — їздити на курорти.
К — кохання доброго.
Л — людяності щирої.
М — мрії здійсненної.
Н — наснаги професійної.
О — обрію барвистого.
П — посмішки чуйної.
Р — радості всесильної.
С — спокою літнього.
Т — теплоти родинної.
У — успіху великого.
Ф — фантазії гармонійної.
X — хліба
цілющого.
Ц — царини домашньої.
Ч — чарівності приємної.
Ш — широти духовної.
Щ — щастя невичерпного.
Ю — юності сердечної.
Я — ясності майбутньої.
Використана література
1. Аксьонова Л., Гридіна В. Чарівний
барвінок: Хрестоматія з усної народної творчості.1-5 класи.-Донецьк: 2004. -
325с.
2. Вознюк Л. Тисяча загадок.-Тернопіль:
Підручники і посібники. 2004. - 227с.
Немає коментарів:
Дописати коментар