субота, 5 березня 2016 р.

      imagesІнтелектуально -розважальна  гра  знавців української мови для учнів 5-го класу
Рідна  мова в рідній школі!
 Що бринить нам чарівніш?
       Олександр   Олесь
Мета: навчати дітей розуміти і збага­чувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова — наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Украї­на як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробу­дити почуття національної гідності. Розви­вати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання: вишивані рушники, портрет Т. Г. Шевченка,  учнівські стіннівки                               
 Хід змагань І. Організаційна частина 
Учитель.
Сьогодні в нас, діти, день незвичайний,
 Хай буде він для нас повчальний.
Пригадайте найщиріше слово,
Щоб заграла самоцвітом рідна наша мова.
Сьогодні ми побачимо —
Хто швидший і спритніший,
А також всі дізнаємось —
Хто тут найрозумніший!

Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміх­неться.
Солодке слово перемога нелегко всім дається.
Хай той переможе,хто мову шанує свою.
Кожному із вас у долоні впаде  зірка. За допо­могою цих зірочок ми визначимо, хто стане най­яскравішою зіркою у нашому королівстві рідної мови.                                                                                                                                                                Хай  кожен із вас повторить за мною і запам'ятає  :
Я — учень.
Я — хочу знати.
Я — думаю.
Я — вмію.
Я — знаю.
Я — особистість творча.
Я — зірка.
Учитель. Сьогодні ви матимете змогу показати:
           знання;
           уміння;
•       навички;
           ерудицію;
•       кмітливість.
Уважно послухайте правила гри. Перевіримо знання української мови.
За кожну правильну відповідь ви отримує­те зірочку. Всі учні продовжують набирати бали-зірочки до кінця змагання. Потім учні під­раховують їх загальну кількість. Таким чином обираємо кращого знавця рідної мови та на­городжуємо його медаллю «Лицар української мови».
1.     Конкурс « Скласти прислів’я»( письмово, по двоє)
2.     Конкурс « Словникова скринька» (письмово, по двоє)
3.     Конкурс «Добери риму» ( індивідуально, усно)

4.     Конкурс «Відповіді у словах»  (письмово, по двоє)
5.     Конкурс «Встав загублену букву» (усно, вправа на уважність)
6.     Конкурс « Відгадайте загадки і полічіть у них кількість звуків і букв» ( індивідуально,  відгадки записують і рахують звуки і букви)
7.     « Речення на одну букву» ( індивідуально, письмово)
Конкурс « Скласти прислів’я» 
Доб 1                Му4    Жи5       Ри11
Хто7                  Ре2      Во10      Ти6
Вміє8              Го9        То3         Тит12
Добре тому жити, хто вміє говорити
Конкурс « Скласти прислів’я»
На8          Гли6         Ти9       Це5
Чо11         Рід1          Ва4      Ся10
Літь12       Мо3          На2       Би7
Рідна мова- це глибина тисячоліть
Конкурс « Скласти прислів’я»
чем3       но6    не10
при8     во2     кож5
 єм9    Сло1      му7
   не4
Слово чемне –кожному приємне
Конкурс « Скласти прислів’я»
ді5     не7     че3 
Друж1 страш8  ре4 
ний9     ній2    вовк 6.
Дружній череді вовк не страшний.
Конкурс « Скласти прислів’я»
гір9       бу7       від2        
лод4     слів6     со3
ває8 І1 ких5      ко10
І від солодких слів буває гірко.
Конкурс « Скласти прислів’я»
му8         гос2      сво6
да4         сло9       по3
є7          будь1       рем5        ву10
Будь господарем своєму слову
Конкурс « Скласти прислів’я»
ло10      єсь2       не4
бить8      во6      гу7     сло5
чи1     ді9           од3
Чиєсь одне слово губить діло.
Конкурс « Скласти прислів’я»
 кру8   кі2      ва4                                                                                   
 шать9      ка6    сло3   
 мінь7     м’я1    і5         
М’які слова і камінь крушать.
Конкурс « Скласти прислів’я»
во8      на2     ли11  
гоїть4     ні9        зле6
сло7         ра1     ся5
ко10          за3 
Рана загоїться, зле слово — ніколи.
Конкурс « Скласти прислів’я»
ли11   мис9       по7
ком4      тіль5      ки6
язи3      лу8       гим2
ки10      дов1       зать12
Довгим язиком тільки полумиски лизать.
Конкурс « Словникова скринька»
Використовуючи літери із запропонованих слів (не повторюючи), скласти їх у нові слова:
Ластівка — лава, кава, сік, світ, стіл, ліс, віл, вік, ласка, вістка...
Жайворонок — жар, ворона, край, нора, кора, рак, ранок, рай...

Конкурс «Добери риму»
 їжачок
Ходить лісом їжачок,                                                                                                    В нього шубка  з... (ниток, дроту, колючок).
Вночі їй завжди півник сниться.
 Вона не курка, а... (гуска, ворона, лисиця).

У неділю на Хрещатик
Квочка вивела... (голубів, курчаток, вівців).

Великі очі й голова.
Не Колобок це, а... (слон, сова, коза).

Ярослав на камінь сів,
Ловить в річці... (щук, карасів, мух).

Має Галя добру  звичку
Класти книги на... (вікно, підлогу, поличку).
                                                                                                                  
Меблі, двері й чобіток
Ремонтує... (голка, ложка, молоток).

По дорозі жук повзе.
На спині листок... (фарбує, малює, везе).
       А як у  них?                                                                                                                                                         Є ім'я у мене і в сестрички,
А щеня і котик мають... (рибу, клички, назву).

Їжак згорнувся у клубок.
 — Я, — каже, — не їжак, а... (пиріжок, булочка, Ко­лобок).

Учитель. Спробуймо потренуватися добирати риму.


1.По долині жук повзе,
На спині жука... везе.

2.Облизала кішка кришку
І пішла ловити... мишку.

3.Я поклала спати кішку
У м'яке котяче... ліжко.

4.Ворона вчила солов'я:         
Співай, сусідо мій, як ...я.

5.Їжак  ожину в лісі їв               
І слухав пісню... солов'їв.

6.Пожовтів і пересох               
На городі цар ...горох. 
                                                                                                                                                          
   7.До землі зігнулась гілочка,
Як по ній пробігла... білочка.

8. Собі мама купила праску,
А мені новорічну... маску.

9. Усміхнулася Лукерка,
Як поглянула в... люстерко.

10. Ярослав у човен сів,
Ловить в річці... карасів.

11.   - Обережним будь, Іванку,
Не розбий з варенням... банку.

12.Має Галя добру звичку
Класти книжку на... поличку



Конкурс «Відповіді у словах»
Відповіді на ці запитання можна знайти у словах.
1.         Яку квітку бачив хлопчик, коли  лежав у гамаку?
2.          Що їв касир під час обідньої перерви?
3.          Як називається водойма, де купається влітку Марічка?
4.         Який спортивний заклад спорудили на пустирі?
5.          Що вилили з цистерни на залізничну колію?
6.          Що побачив мотоцикліст попереду?
7.          Що побачив Карлсон, який спав на даху?
8.          Яку страву любить тракторист?
9.          Хто налякав королеву в лісі?
10.        Що зламав цап об поріг?
Конкурс «Встав загублену букву»


Буква в слові загубилась —
Нісенітниця створилась.
Вас прошу: допоможіть,
Помилки скоріш знайдіть.
Рік пішов гуляти в сад.
Не дійшов, бо повз назад.
Лисичка знає назубок
Смачненьку казку «Колосок».
Соловей затьохкав влітку,
Як побачив гарну клітку.
Мені і брату дякувала баба,
Що ми учора розпиляли краба.
Кинула шишку на мене зозуля.
В мене на лобі з'явилася куля.
Наш Данилко лісоруб:
Він спиляв старезний зуб.
Я вночі забравсь на гірку
І побачив в небі     дірку.
Ми з братом лісники із роду.
Пиляєм палкою колоду.
Охав автобус, віз пасажирів:
Учених пташок, дресированих звірів.
Мені мама до сніданку
Подає солодку банку.
З неба падав білий сніг.
Він засипав наш пиріг.
Коли в окріп потрапив бак,
То став червоний, наче мак.
Восени і взимку, навесні і влітку
Дуже поважають черевики сітку.
Цвітуть на свято в небі квіти.
          Салат! Салат! — гукають діти.
Росте звір зелений під нашим вікном.
Поливаю щоденно його перед сном.


Конкурс « Відгадайте загадки і полічіть у них кількість звуків і букв»
(учні записують відповіді у зошити)
1  Не стукне, не грюкне, а у вікно увійде (ранок 5б, 5 зв.)
2.  Я росла в темній темниці,
Як зросла – взяли в світлиці,
З мене шкуру всі деруть,
Пироги з мене печуть.
Відгадайте, хто ж я є,
І назвіть ім’я моє. (картопля 8б., 8зв.)
3. Ой, за лісом, за пралісом золота діжа горить (сонце 5б., 5 зв.)
4. Швидко цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За гніздом вікно будує,
Тільки в нас він не зимує. (ластівка  8б., 8зв.)
5. Без рук, без сокири, а зроблена хатина (гніздо 6б, 6 зв.)
6. Що то за гість, що темряву їсть? (день 4б., 3зв.)
7. Не мотор, а шумить,
Не пілот, а летить,
Не гадюка, а жалить.
(бджола   6б., 5 зв.)
8. . Не електрика, не газ, світить всюди в нічний час. (місяць 6б, 5 зв.)
9. Як подивишся на нього,
Бачиш в нім себе самого
Отаким, яким буваєш.
Що це, друже? Відгадаєш?
(дзеркало 8 б., 7 зв.)
10. На городі молода
Пишні коси розплела,
І в зелені хустинки
Золоті хова зернинки.
(кукурудза 9б, 8зв.)
11.  Сірий, та не вовк,
Довговухий, та не заєць,
З копитами та не кінь. ( олень 5б, 4 зв.)
12.   Губить він живії душі,
На печі він спить в кожусі. (кіт  3б., 3зв.,)
13.   Його б’ють, а він не плаче, іще вище собі  скаче. (м’яч 3б, 4 зв.)
 «Єдиний початок» (активізує словник, розвиває оригінальність і естетику). Скласти речення з 4-5 слів, які б починалися на одну з букв: П, К чи І. 
Висловіть свої враження від змагань:
Я зумів...
Я знав...
Я зрозумів, що ...
Найбільші труднощі я відчув ...
Мені б хотілося ще ...
Яке завдання було найскладнішим?
Яке завдання було найцікавішим?
У кого ж сьогодні найбільше зірочок?
     Хто найяскравіший знавець української мови?
(Нагородження переможців дипломом «Лицар української мови».)
Заключне слово учителя. Вже скінчилось наше свято. Перш за все я б хотіла подякувати вам, дорогі учні, за те , що ви  показали прекрасні знання з української мови, свою кмітливість, творчість.. Всім присутнім  бажаю щастя, миру і добра.
Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову — цей невмирущий голос України!   Кожному учасникові нашого уроку-змагання ми даруємо «Абетку побажань».
«Абетка побажань»


А — активності творчої.
Б — безхмарності небесної.                                   
 В — віри розсудливої.
Г — гумору неміряного.
 Ґ — ґречності щоденної.
 Д — достатку життєвого.
 Е — економії розумної.
Є — єдності сімейної.
Ж — життя безкінечного.
 З — здоров'я безмежного.
І — імені чистого.
 Т — їздити на курорти.
 К — кохання доброго.
Л — людяності щирої.
М — мрії здійсненної.
Н — наснаги професійної.
  О — обрію барвистого.
П — посмішки чуйної.
Р — радості всесильної.
 С — спокою літнього.
Т — теплоти родинної.
У — успіху великого.
 Ф — фантазії гармонійної. 
X — хліба цілющого.
 Ц — царини домашньої.
Ч — чарівності приємної.
Ш — широти духовної.
Щ — щастя невичерпного.
 Ю — юності сердечної.
 Я — ясності майбутньої.
Використана література
1.     Аксьонова Л., Гридіна В. Чарівний барвінок: Хрестоматія з усної народної творчості.1-5 класи.-Донецьк: 2004. - 325с.
2.      Вознюк Л. Тисяча загадок.-Тернопіль: Підручники і посібники. 2004. - 227с.























Немає коментарів:

Дописати коментар