Урок-гра «Морський бій» у 7 класі
Мета: узагальнити матеріал з теми «Прийменник»; перевірити знання правопису
прийменників; розвивати кмітливість, пам'ять, навички зв'язного мовлення,
творчу уяву, уміння давати швидкі відповіді на запитання; виховувати любов до
слова, повагу до товаришів, їхньої думки.
Тип уроку: систематизація та
узагальнення вивченого.
Обладнання: таблиця «Морський бій», пронумеровані конверти із завданнями (у двох
примірниках), ілюстрації моря і кораблів.
Епіграф: Моря бриліантів –
Це мова моя,
Це мова моєї Вітчизни.
В. Сосюра
Змагання
проводиться за принципом гри «Морський бій».
Потрібно підготовити поле квадратного розміру: по
горизонталі розміщені цифри, по вертикалі - букви.
1
2
3
4
5
6
А
Б
В
Г
Д
Е
1
2
3
4
5
6
А
В
Б
3
о
В
г
П
Д
Б
Е
О
Е
3
Учитель називає «кораблі», які будуть заховані на полі (вони названі
прийменниками):
• один трипалубний (3 клітинки -
«без»);
• один двопалубний (2 клітинки -
«по»);
•·
три однопалубні (1 клітинка - «в»,
«з», «о»).
Для участі у грі у класі формуються дві команди по 6 гравців. Команди
по черзі називають клітинки, наприклад: А-2. Якщо там знаходиться буква,
команді зараховується 6 балів (по 1 кожному члену команди) і надається право ще
одного ходу. Коли клітинка пуста, команді ставиться запитання. За правильну відповідь
нараховується 2 бали, а право ходу переходить до другої команди. Якщо команда
не змогла відповісти, право відповіді та бали отримує команда-суперниця. Гра
триває, поки на полі не будуть відкриті всі клітинки з буквами. У
запропонованій грі відкрите поле має такий вигляд:
Максимально можна розіграти
104 бали:48 - за літери; 56 - за завдання.
За потреби розмір поля і складність завдань учитель може змінювати
(наприклад, не 6 х 6, а 8 х 8 або завдання не однакового, а різного рівня
складності тощо).
1) Перевірка домашнього завдання.
•
Учні оголошують цікаві
повідомлення про прийменник, взяті з додаткової літератури, зокрема з книги І. Вихованця
«Таїна слова»
(готують унаочнення до своєї розповіді).
•
Вірші Д. Білоуса
Прийменник
Прийменник - це частина
мови,
Що має значення службове
(це знаємо ми з вами).
Поєднує іменники
(числівники, займенники)
І здійснює у реченні
Зв'язки поміж словами.
Прийменники з
іменними частинами мови вживаються у різних відмінках, тому потрібно добре
знати питання відмінків. Сьогодні доцільно повторити поезію «Це ж як вірш!»
Є ще люди сонні,
наче сови,
А глухі до слова
- це найгірш.
Ти до рідної прислухайсь мови,
Прокажи відмінки - це ж як вірш!
Називний питає: хто ти? що ти?
Хоче він про наслідки роботи
І про тебе чути лиш похвали,
Щоб тебе як
приклад називали.
Родовий доскіпує свого –
Хоче знати він:
кого? чого?
І про тебе знать
якого роду,
Що немає роду
переводу.
Все давальний
дасть –
Не жаль йому,
Але хоче знать: кому? чому?
Знать про тебе,
гожого на вроду,
Що даєш і ти свому народу?
У західного свої потреби:
Він - кого? і що? - питає в тебе.
І кого всі ми
за друзів маєм,
І що друзі роблять нам навзаєм?
А орудний хоче
знать: ким? Чим?
У труді орудний разам з ним.
Хочеш знать: що
здатний ти утнути?
Чим ти сильний?
Ким ти хочеш бути?
А місцевий -
де?
В якому місці?
Хоче знати - у
селі чи вмісті?
Кличний закликає всіх навколо:
Гей, Іване,
Петре чи Миколо!
Ви не будьте сонні та байдужі -
У житті нема
нічого гірш.
Рідна мова!
В ній слова -
як ружі,
А самі відмінки - наче вірш.
• Казка про Прийменник
Не за горами високими, не за морями глибокими,
а в одному царстві жила- була цариця Морфологія. І було у неї багато мешканців.
Щоб легше їй з ними наводити лад, вона розділила їх у три князівства:
князівство Гуліверів, князівство Ліліпутів і окреме маленьке князівство
Вигуків.
Які ж це загадкові Ліліпутія
та Гуліверія?
У князівстві Гуліверії оселилися слова самостійні, а в
ліліпутії - маленькі. Це Прийменники, Частки і Сполучники. Ці слова
незвичні.Адже вони не називають ні предметів, ні ознак, ні дію, ні число. У них
не можна визначити ні кореня, ні префікса, ні суфікса, ні закінчення. Лише в
поєднанні із самостійними частинами мови вони знаходять своє «щастя».
Метушаться слова-малюки. НЕ сидиться їм на місці. Прийменники задивляються на
Гуліверію. І часто ходять у це князівство в гості. Але не всі їх приймають.
Гостинно двері їм відчиняють тільки Іменники, Числівники і Займенники. А
Прийменники вірно служать їм.
Усі - і діти, і дорослі,
люблять щось нове, незвичне, особливо, якщо це гра, конкурс, змагання. Пропоную
пригадати відому вам гру «Морський бій», завдяки якій ми з вами повторимо
вивчене про прийменник: розмежування прийменника від інших однозвучних частин
мови, розрізнення розрядів прийменників за походженням та за будовою, правильне
їх вживання і написання. Сподіваюся, спільна гра навчить вас бути більш
дружними, прислухатися до думок інших, поважати один одного.
III. Представлення команд( назва, девіз ).
Наприклад: команда «Мовознавці», девіз: «Без граматики
не втнеш і математики»; команда « Ерудити», девіз: «Голова без розуму, як
ліхтар без світла».
Наша гра - командна, тобто результат змагання в цілому
залежить від кожного зокрема. Тому пропоную ознайомитися і прийняти такі
правила:
•
Радитися з іншими, відповідь
узгоджувати.
•
Відповідати повним реченням.
Говорити чітко, по черзі.
•
Висловлюватися від свого імені.
•
Бути активним.
® Один з членів команди веде облік отриманих балів
кожного учня, щоб учитель мав змогу виставити оцінку в кінці уроку.
•
Один з учнів класу на дошці веде
облік набраних балів кожної команди.
Першою називатиме клітинку та команда, що першою дасть
правильну відповідь на запитання-жарт.
-
Яка річка тече в роті? (Десна)
-
«Я» спереду і «я» позаду,
посередині назва породи коня. (Японія)
- Що довше: Дніпро чи Ворскла?
(Ворскла, бо має 7 літер ітер) - Що в середині землі?
(Літера М)
V.
Запитання для учнів
1. А-1
Знайдіть непохідні прийменники
а) протягом;
б) між;
в) за допомогою;
г) за.
2.
А-2
Вкажіть
вжиті в реченнях прийменники
а) Надійшла весна весела, закипіли в праці села
(П.Тичина).
б) Поля до сонця пнуть зелені пальці (П. Тичина).
3.
А-3.
Виписати словосполучення з прийменниками.
Дзвінок на перерву;
вірші та оповідання;
виринув з-під води;
вдень чи вночі.
4. А-4
Спишіть, розкриваючи дужки. Підкресліть і вкажіть відмінок
іменників. Зустрітись після (обід), зупинитись посеред (кімната)
5. А-5
Вкажіть прийменники.
а) воля; б) веселий; в) при; г) варити; в) в.
6. А-6
В
7. Б-
1
Встановити відповідність словосполучень відповідно до
значень , які виражають поєднання «прийменник + іменник»:
1.
Витягти з
кишені а)
місце;
2.
Сказати з
розпачу ч)
час;
3.
Вчитися з
вересня в)
причина;
4.
Розказати
для потіхи г)
мета.
8. Б-2
З
9. Б-З
Вкажіть
сполучення «прийменник + іменник орудному відмінку». Скласти з ним речення.
а) біля
міста;
б) з
міста;
в) над
містом;
г) через
місто.
10. Б-4.
О
11.6-5
Назвати словосполучення з прийменниками. Вказати розряд
за походженням.
1)
оббігти навколо будинку,
2)
оглянутись навколо,
3)
стати збоку,
4)
йти збоку отари,
5)
хата край села,
6)
прекрасний край.
12.
Б- 6
Позначте прийменник,
утворений поєднанням непохідних прийменників. Скласти з ним речення.
а) коло;
б) між;
в) поміж;
г) по.
13.
В-1
Вкажіть сполучення « прийменник + іменник в орудному
відмінку)
а) біля
міста;
б) з
міста;
в) над
містом;
г)через місто.
14.
В-2
Знайти помилки у словосполученнях і написати їх
правильно.
Розпочнеться в сьомій годині, змагання по футболу, йти
за хлібом, сумувати по братові
15.
В-3
Підкреслити прийменники і
вказати , які вони за походженням.
Стояти коло тину; звузити коло друзів; вийти назустріч;
йти назустріч матері; йти на зустріч з письменником.
16.
В-4
Який з прийменників пишеться разом?
1.Під/час. 2.3/понад. З.На/прикінці. 4.На/противагу.
17.
В-5
Відгадайте загадку. Знайдіть у ній прийменники, визначте вид за
походженням.
Без мене й воріт не
відчинять, з мене й воду п'ють.
18.
В-6
Розкрити дужки, пояснити написання прийменників. З(над),
із(за), за(для), по(за).
19.
Г-1
Вибрати словосполучення з прийменниками.
Зошити і книжки; лине понад Дніпром; між добрими людьми;
Запишіть
зашифроване слово і з'ясуйте, який прийменник входить до його складу, скласти з
ним речення.
І
У якому сполученні міститься прийменник, утворений від
іменника? Скласти з ним речення.
а) за будинком; в)
коло будинку;
б) у будинку; г)
над будинком.
Закреслити
рядок, у якому в усіх прийменниках пишеться дефіс
з/під
з/між
за/ради
з/за
з/над
по/між
по/за
із/за
з/поза
Назвати по два похідні прийменники, які пишуться разом,
окремо, через дефіс.
З поданих пар слів за допомогою прийменників утворити
словосполучення.
Завдання _______ алгебра, турбуватися________ здоров'я,
повідомлення__________ радіо.
Е
Знайти помилки у словосполученнях і написати їх правильно.
Зошит по історії, два рази в тиждень, приїхав в сім годин, пішов на гриби.
29.
Д-5. О
Вибрати
один із варіантів прийменника.
Вітер
(з, зі, із) сходу; Марія (з, зі, із) дитятком;
(у, в) твої; (у,
в) Ольги.
31.
Е-1
Вписати
на місці пропусків належний прийменник.
У - в: бути___ формі, грати________ оркестрі
поринути___ воду, піти ________ садок
увійшов___ приміщення
32.
Е-2.
Виписати
5 різних прийменників .
1.
Без лиха не бува добра. 2. У
здоровому тілі - здоровий дух. 3.Сміливому море по коліна. . 4.3 краси не пити
роси. 5.Жінка за три кути хату держить, а чоловік - за один.
33.
Е-З. З
34.
Е-4.
Встановити відповідність між
словосполученнями до значень, які виражають поєднання «прийменник + іменник».
1 .Втомитися з незвички. а) місце
2.
Йти вздовж ставу. б) час
3.Гостювати до понеділка. в)
причина
4.3робити
заради розваги. г) мета
35.
Е-5.
Підкреслити
прийменники
Сонце гріє, вітер віє
З
поля на долину,
Над
водою гне з вербою
Червону калину.
36. Е-6.
Виписати
з поданого речення прийменники.
Вліво від Андрія грав на сонці срібними брижами ставок, а
за ним , на другому горбі, ховалася поміж деревами церква ( М. Коцюбинський).
VI. Підсумки гри, визначення переможців.
Учитель
проводить підсумки уроку, оголошує команду-переможницю та оцінки учасникам гри.
VІI. Домашнє завдання (диференційоване)
1.
Написати текст ( не менше 6
речень) на тему : « Кого можна назвати справжнім другом», в яких було б
використано 2 похідні прийменники.
2.
Вправа ...
Урок-гра «Морський бій» у 7 класі
Мета: узагальнити матеріал з теми «Прийменник»; перевірити знання правопису
прийменників; розвивати кмітливість, пам'ять, навички зв'язного мовлення,
творчу уяву, уміння давати швидкі відповіді на запитання; виховувати любов до
слова, повагу до товаришів, їхньої думки.
Тип уроку: систематизація та
узагальнення вивченого.
Обладнання: таблиця «Морський бій», пронумеровані конверти із завданнями (у двох
примірниках), ілюстрації моря і кораблів.
Епіграф: Моря бриліантів –
Це мова моя,
Це мова моєї Вітчизни.
В. Сосюра
Змагання
проводиться за принципом гри «Морський бій».
Потрібно підготовити поле квадратного розміру: по
горизонталі розміщені цифри, по вертикалі - букви.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
А
|
||||||
Б
|
||||||
В
|
||||||
Г
|
||||||
Д
|
||||||
Е
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
А
|
В
|
|||||
Б
|
3
|
о
|
||||
В
|
||||||
г
|
П
|
|||||
Д
|
Б
|
Е
|
О
|
|||
Е
|
3
|
• один трипалубний (3 клітинки -
«без»);
• один двопалубний (2 клітинки -
«по»);
•·
три однопалубні (1 клітинка - «в»,
«з», «о»).
Для участі у грі у класі формуються дві команди по 6 гравців. Команди
по черзі називають клітинки, наприклад: А-2. Якщо там знаходиться буква,
команді зараховується 6 балів (по 1 кожному члену команди) і надається право ще
одного ходу. Коли клітинка пуста, команді ставиться запитання. За правильну відповідь
нараховується 2 бали, а право ходу переходить до другої команди. Якщо команда
не змогла відповісти, право відповіді та бали отримує команда-суперниця. Гра
триває, поки на полі не будуть відкриті всі клітинки з буквами. У
запропонованій грі відкрите поле має такий вигляд:
Максимально можна розіграти
104 бали:48 - за літери; 56 - за завдання.
За потреби розмір поля і складність завдань учитель може змінювати
(наприклад, не 6 х 6, а 8 х 8 або завдання не однакового, а різного рівня
складності тощо).
1) Перевірка домашнього завдання.
•
Учні оголошують цікаві
повідомлення про прийменник, взяті з додаткової літератури, зокрема з книги І. Вихованця
«Таїна слова»
(готують унаочнення до своєї розповіді).
•
Вірші Д. Білоуса
Прийменник
Прийменник - це частина
мови,
Що має значення службове
(це знаємо ми з вами).
Поєднує іменники
(числівники, займенники)
І здійснює у реченні
Зв'язки поміж словами.
Прийменники з
іменними частинами мови вживаються у різних відмінках, тому потрібно добре
знати питання відмінків. Сьогодні доцільно повторити поезію «Це ж як вірш!»
Є ще люди сонні,
наче сови,
А глухі до слова
- це найгірш.
Ти до рідної прислухайсь мови,
Прокажи відмінки - це ж як вірш!
Називний питає: хто ти? що ти?
Хоче він про наслідки роботи
І про тебе чути лиш похвали,
Щоб тебе як
приклад називали.
Родовий доскіпує свого –
Хоче знати він:
кого? чого?
І про тебе знать
якого роду,
Що немає роду
переводу.
Все давальний
дасть –
Не жаль йому,
Але хоче знать: кому? чому?
Знать про тебе,
гожого на вроду,
Що даєш і ти свому народу?
У західного свої потреби:
Він - кого? і що? - питає в тебе.
І кого всі ми
за друзів маєм,
І що друзі роблять нам навзаєм?
А орудний хоче
знать: ким? Чим?
У труді орудний разам з ним.
Хочеш знать: що
здатний ти утнути?
Чим ти сильний?
Ким ти хочеш бути?
А місцевий -
де?
В якому місці?
Хоче знати - у
селі чи вмісті?
Кличний закликає всіх навколо:
Гей, Іване,
Петре чи Миколо!
Ви не будьте сонні та байдужі -
У житті нема
нічого гірш.
Рідна мова!
В ній слова -
як ружі,
А самі відмінки - наче вірш.
• Казка про Прийменник
Не за горами високими, не за морями глибокими,
а в одному царстві жила- була цариця Морфологія. І було у неї багато мешканців.
Щоб легше їй з ними наводити лад, вона розділила їх у три князівства:
князівство Гуліверів, князівство Ліліпутів і окреме маленьке князівство
Вигуків.
Які ж це загадкові Ліліпутія
та Гуліверія?
У князівстві Гуліверії оселилися слова самостійні, а в
ліліпутії - маленькі. Це Прийменники, Частки і Сполучники. Ці слова
незвичні.Адже вони не називають ні предметів, ні ознак, ні дію, ні число. У них
не можна визначити ні кореня, ні префікса, ні суфікса, ні закінчення. Лише в
поєднанні із самостійними частинами мови вони знаходять своє «щастя».
Метушаться слова-малюки. НЕ сидиться їм на місці. Прийменники задивляються на
Гуліверію. І часто ходять у це князівство в гості. Але не всі їх приймають.
Гостинно двері їм відчиняють тільки Іменники, Числівники і Займенники. А
Прийменники вірно служать їм.
Усі - і діти, і дорослі,
люблять щось нове, незвичне, особливо, якщо це гра, конкурс, змагання. Пропоную
пригадати відому вам гру «Морський бій», завдяки якій ми з вами повторимо
вивчене про прийменник: розмежування прийменника від інших однозвучних частин
мови, розрізнення розрядів прийменників за походженням та за будовою, правильне
їх вживання і написання. Сподіваюся, спільна гра навчить вас бути більш
дружними, прислухатися до думок інших, поважати один одного.
III. Представлення команд( назва, девіз ).
Наприклад: команда «Мовознавці», девіз: «Без граматики
не втнеш і математики»; команда « Ерудити», девіз: «Голова без розуму, як
ліхтар без світла».
Наша гра - командна, тобто результат змагання в цілому
залежить від кожного зокрема. Тому пропоную ознайомитися і прийняти такі
правила:
•
Радитися з іншими, відповідь
узгоджувати.
•
Відповідати повним реченням.
Говорити чітко, по черзі.
•
Висловлюватися від свого імені.
•
Бути активним.
® Один з членів команди веде облік отриманих балів
кожного учня, щоб учитель мав змогу виставити оцінку в кінці уроку.
•
Один з учнів класу на дошці веде
облік набраних балів кожної команди.
Першою називатиме клітинку та команда, що першою дасть
правильну відповідь на запитання-жарт.
-
Яка річка тече в роті? (Десна)
-
«Я» спереду і «я» позаду,
посередині назва породи коня. (Японія)
- Що довше: Дніпро чи Ворскла?
(Ворскла, бо має 7 літер ітер) - Що в середині землі?
(Літера М)
V.
Запитання для учнів
1. А-1
Знайдіть непохідні прийменники
а) протягом;
б) між;
в) за допомогою;
г) за.
2.
А-2
Вкажіть
вжиті в реченнях прийменники
а) Надійшла весна весела, закипіли в праці села
(П.Тичина).
б) Поля до сонця пнуть зелені пальці (П. Тичина).
3.
А-3.
Виписати словосполучення з прийменниками.
Дзвінок на перерву;
вірші та оповідання;
виринув з-під води;
вдень чи вночі.
4. А-4
Спишіть, розкриваючи дужки. Підкресліть і вкажіть відмінок
іменників. Зустрітись після (обід), зупинитись посеред (кімната)
5. А-5
Вкажіть прийменники.
а) воля; б) веселий; в) при; г) варити; в) в.
6. А-6
В
7. Б-
1
Встановити відповідність словосполучень відповідно до
значень , які виражають поєднання «прийменник + іменник»:
1.
Витягти з
кишені а)
місце;
2.
Сказати з
розпачу ч)
час;
3.
Вчитися з
вересня в)
причина;
4.
Розказати
для потіхи г)
мета.
8. Б-2
З
9. Б-З
Вкажіть
сполучення «прийменник + іменник орудному відмінку». Скласти з ним речення.
а) біля
міста;
б) з
міста;
в) над
містом;
г) через
місто.
10. Б-4.
О
11.6-5
Назвати словосполучення з прийменниками. Вказати розряд
за походженням.
1)
оббігти навколо будинку,
2)
оглянутись навколо,
3)
стати збоку,
4)
йти збоку отари,
5)
хата край села,
6)
прекрасний край.
12.
Б- 6
Позначте прийменник,
утворений поєднанням непохідних прийменників. Скласти з ним речення.
а) коло;
б) між;
в) поміж;
г) по.
13.
В-1
Вкажіть сполучення « прийменник + іменник в орудному
відмінку)
а) біля
міста;
б) з
міста;
в) над
містом;
г)через місто.
14.
В-2
Знайти помилки у словосполученнях і написати їх
правильно.
Розпочнеться в сьомій годині, змагання по футболу, йти
за хлібом, сумувати по братові
15.
В-3
Підкреслити прийменники і
вказати , які вони за походженням.
Стояти коло тину; звузити коло друзів; вийти назустріч;
йти назустріч матері; йти на зустріч з письменником.
16.
В-4
Який з прийменників пишеться разом?
1.Під/час. 2.3/понад. З.На/прикінці. 4.На/противагу.
17.
В-5
Відгадайте загадку. Знайдіть у ній прийменники, визначте вид за
походженням.
Без мене й воріт не
відчинять, з мене й воду п'ють.
18.
В-6
Розкрити дужки, пояснити написання прийменників. З(над),
із(за), за(для), по(за).
19.
Г-1
Вибрати словосполучення з прийменниками.
Зошити і книжки; лине понад Дніпром; між добрими людьми;
Запишіть
зашифроване слово і з'ясуйте, який прийменник входить до його складу, скласти з
ним речення.
І
У якому сполученні міститься прийменник, утворений від
іменника? Скласти з ним речення.
а) за будинком; в)
коло будинку;
б) у будинку; г)
над будинком.
Закреслити
рядок, у якому в усіх прийменниках пишеться дефіс
з/під
|
з/між
|
за/ради
|
з/за
|
з/над
|
по/між
|
по/за
|
із/за
|
з/поза
|
Назвати по два похідні прийменники, які пишуться разом,
окремо, через дефіс.
З поданих пар слів за допомогою прийменників утворити
словосполучення.
Завдання _______ алгебра, турбуватися________ здоров'я,
повідомлення__________ радіо.
Е
Знайти помилки у словосполученнях і написати їх правильно.
Зошит по історії, два рази в тиждень, приїхав в сім годин, пішов на гриби.
29.
Д-5. О
Вибрати
один із варіантів прийменника.
Вітер
(з, зі, із) сходу; Марія (з, зі, із) дитятком;
(у, в) твої; (у,
в) Ольги.
31.
Е-1
Вписати
на місці пропусків належний прийменник.
У - в: бути___ формі, грати________ оркестрі
поринути___ воду, піти ________ садок
увійшов___ приміщення
32.
Е-2.
Виписати
5 різних прийменників .
1.
Без лиха не бува добра. 2. У
здоровому тілі - здоровий дух. 3.Сміливому море по коліна. . 4.3 краси не пити
роси. 5.Жінка за три кути хату держить, а чоловік - за один.
33.
Е-З. З
34.
Е-4.
Встановити відповідність між
словосполученнями до значень, які виражають поєднання «прийменник + іменник».
1 .Втомитися з незвички. а) місце
2.
Йти вздовж ставу. б) час
3.Гостювати до понеділка. в)
причина
4.3робити
заради розваги. г) мета
35.
Е-5.
Підкреслити
прийменники
Сонце гріє, вітер віє
З
поля на долину,
Над
водою гне з вербою
Червону калину.
36. Е-6.
Виписати
з поданого речення прийменники.
Вліво від Андрія грав на сонці срібними брижами ставок, а
за ним , на другому горбі, ховалася поміж деревами церква ( М. Коцюбинський).
VI. Підсумки гри, визначення переможців.
Учитель
проводить підсумки уроку, оголошує команду-переможницю та оцінки учасникам гри.
VІI. Домашнє завдання (диференційоване)
1.
Написати текст ( не менше 6
речень) на тему : « Кого можна назвати справжнім другом», в яких було б
використано 2 похідні прийменники.
2.
Вправа ...
Немає коментарів:
Дописати коментар