середа, 9 березня 2016 р.

Підсумковий урок з теми «Прийменник» Урок-гра «Морський бій» у 7 класі



Урок-гра «Морський бій» у 7 класі
Мета: узагальнити матеріал з теми «Прийменник»; перевірити знання правопису прийменників; розвивати кмітливість, пам'ять, навички зв'язного мовлення, творчу уяву, уміння давати швидкі відповіді на запитання; виховувати любов до слова, повагу до товаришів, їхньої думки.
Тип уроку: систематизація та узагальнення вивченого.
Обладнання: таблиця «Морський бій», пронумеровані конверти із завданнями (у двох примірниках), ілюстрації моря і кораблів.
Епіграф: Моря бриліантів –
 Це мова моя,
Це мова моєї Вітчизни.
В. Сосюра
Змагання проводиться за принципом гри «Морський бій».
Потрібно підготовити поле квадратного розміру: по горизонталі розміщені цифри, по вертикалі - букви.

1
2
3
4
5
6
А






Б






В






Г






Д






Е








1
2
3
4
5
6
А





В
Б

3

о


В






г




П

Д

Б
Е

О

Е


3



Учитель називає «кораблі», які будуть заховані на полі (вони названі прийменниками):
         один трипалубний (3 клітинки - «без»);
           один двопалубний (2 клітинки - «по»);
·         три однопалубні (1 клітинка - «в», «з», «о»).
Для участі у грі у класі формуються дві команди по 6 гравців. Команди по черзі називають клітинки, наприклад: А-2. Якщо там знаходиться буква, команді зараховується 6 балів (по 1 кожному члену команди) і надається право ще одного ходу. Коли клітинка пуста, команді ставиться запитання. За правильну відповідь нараховується 2 бали, а право ходу переходить до другої команди. Якщо команда не змогла відповісти, право відповіді та бали отримує команда-суперниця. Гра триває, поки на полі не будуть відкриті всі клітинки з буквами. У запропонованій грі відкрите поле має такий вигляд:
Максимально можна розіграти 104 бали:48 - за літери; 56 - за завдання.
За потреби розмір поля і складність завдань учитель може змінювати (наприклад, не 6 х 6, а 8 х 8 або завдання не однакового, а різного рівня складності тощо).
1) Перевірка домашнього завдання.
        Учні оголошують цікаві повідомлення про прийменник, взяті з додаткової літератури, зокрема з книги І. Вихованця «Таїна слова»
(готують унаочнення до своєї розповіді).
        Вірші Д. Білоуса
Прийменник
Прийменник - це частина мови,
 Що має значення службове
 (це знаємо ми з вами).
Поєднує іменники
(числівники, займенники)
І здійснює у реченні
Зв'язки поміж словами.
 Прийменники з іменними частинами мови вживаються у різних відмінках, тому потрібно добре знати питання відмінків. Сьогодні доцільно повторити поезію «Це ж як вірш!»
Є ще люди сонні, наче сови,
А глухі до слова - це найгірш.
 Ти до рідної прислухайсь мови,
 Прокажи відмінки - це ж як вірш!
 Називний питає: хто ти? що ти?
 Хоче він про наслідки роботи
 І про тебе чути лиш похвали,
Щоб тебе як приклад називали.
 Родовий доскіпує свого –
Хоче знати він: кого? чого?
І про тебе знать якого роду,
Що немає роду переводу.
Все давальний дасть –
Не жаль йому,
 Але хоче знать: кому? чому?
Знать про тебе, гожого на вроду,
 Що даєш і ти свому народу?
 У західного свої потреби:
 Він - кого? і що? - питає в тебе.
І кого всі ми за друзів маєм,
 І що друзі роблять нам навзаєм?
А орудний хоче знать: ким? Чим?
 У труді орудний разам з ним.
Хочеш знать: що здатний ти утнути?
Чим ти сильний?
 Ким ти хочеш бути?
А місцевий - де?
В якому місці?
Хоче знати - у селі чи вмісті?
 Кличний закликає всіх навколо:
Гей, Іване, Петре чи Миколо!
 Ви не будьте сонні та байдужі -
У житті нема нічого гірш.
 Рідна мова!
В ній слова - як ружі,
 А самі відмінки - наче вірш.
• Казка про Прийменник
 Не за горами високими, не за морями глибокими, а в одному царстві жила- була цариця Морфологія. І було у неї багато мешканців. Щоб легше їй з ними наводити лад, вона розділила їх у три князівства: князівство Гуліверів, князівство Ліліпутів і окреме маленьке князівство Вигуків.
Які ж це загадкові Ліліпутія та Гуліверія?
У князівстві Гуліверії оселилися слова самостійні, а в ліліпутії - маленькі. Це Прийменники, Частки і Сполучники. Ці слова незвичні.Адже вони не називають ні предметів, ні ознак, ні дію, ні число. У них не можна визначити ні кореня, ні префікса, ні суфікса, ні закінчення. Лише в поєднанні із самостійними частинами мови вони знаходять своє «щастя». Метушаться слова-малюки. НЕ сидиться їм на місці. Прийменники задивляються на Гуліверію. І часто ходять у це князівство в гості. Але не всі їх приймають. Гостинно двері їм відчиняють тільки Іменники, Числівники і Займенники. А Прийменники вірно служать їм.
Усі - і діти, і дорослі, люблять щось нове, незвичне, особливо, якщо це гра, конкурс, змагання. Пропоную пригадати відому вам гру «Морський бій», завдяки якій ми з вами повторимо вивчене про прийменник: розмежування прийменника від інших однозвучних частин мови, розрізнення розрядів прийменників за походженням та за будовою, правильне їх вживання і написання. Сподіваюся, спільна гра навчить вас бути більш дружними, прислухатися до думок інших, поважати один одного.
III. Представлення команд( назва, девіз ).
Наприклад: команда «Мовознавці», девіз: «Без граматики не втнеш і математики»; команда « Ерудити», девіз: «Голова без розуму, як ліхтар без світла».
Наша гра - командна, тобто результат змагання в цілому залежить від кожного зокрема. Тому пропоную ознайомитися і прийняти такі правила:
         Радитися з іншими, відповідь узгоджувати.
         Відповідати повним реченням. Говорити чітко, по черзі.
         Висловлюватися від свого імені.
         Бути активним.
®  Один з членів команди веде облік отриманих балів кожного учня, щоб учитель мав змогу виставити оцінку в кінці уроку.
         Один з учнів класу на дошці веде облік набраних балів кожної команди.
 IV. Визначення команди, що має право на перший хід.
Першою називатиме клітинку та команда, що першою дасть правильну відповідь на запитання-жарт.
-         Яка річка тече в роті? (Десна)
-         «Я» спереду і «я» позаду, посередині назва породи коня. (Японія)
- Що довше: Дніпро чи Ворскла? (Ворскла, бо має 7 літер ітер)                                                           -   Що в середині землі? (Літера М)

V. Запитання для учнів
1.     А-1
Знайдіть непохідні прийменники
а) протягом;
б) між;
в) за допомогою;
г)  за.
2.          А-2
Вкажіть вжиті в реченнях прийменники
а) Надійшла весна весела, закипіли в праці села (П.Тичина).
б) Поля до сонця пнуть зелені пальці (П. Тичина).
3.          А-3.
Виписати словосполучення з прийменниками.
Дзвінок на перерву;
вірші та оповідання;
виринув з-під води;
вдень чи вночі.
4. А-4
Спишіть, розкриваючи дужки. Підкресліть і вкажіть відмінок іменників. Зустрітись після (обід), зупинитись посеред (кімната)
5. А-5
Вкажіть прийменники.
а) воля; б) веселий; в) при; г) варити; в) в.
6.    А-6 В
7. Б- 1
Встановити відповідність словосполучень відповідно до значень , які виражають поєднання «прийменник + іменник»:
1. Витягти з кишені                                       а) місце;
2.  Сказати з розпачу                                      ч) час;
3.  Вчитися з вересня                                      в) причина;
4.  Розказати для потіхи                                 г) мета.
8.     Б-2
З
9. Б-З
Вкажіть сполучення «прийменник + іменник орудному відмінку». Скласти з ним речення.
а) біля міста;
б) з міста;
в) над містом;
г) через місто.
10. Б-4.
О
11.6-5
Назвати словосполучення з прийменниками. Вказати розряд за походженням.
1)  оббігти навколо будинку,
2)   оглянутись навколо,
3)   стати збоку,
4)   йти збоку отари,
5)  хата край села,
6)    прекрасний край.
12.               Б- 6
Позначте прийменник, утворений поєднанням непохідних прийменників. Скласти з ним речення.
а) коло;
б)  між;
в) поміж;
г)     по.
13.           В-1
Вкажіть сполучення « прийменник + іменник в орудному відмінку)
а) біля міста;
б)  з міста;
в) над містом;
г)через  місто.
14.  В-2
Знайти помилки у словосполученнях і написати їх правильно.
Розпочнеться в сьомій годині, змагання по футболу, йти за хлібом, сумувати по братові
15.           В-3
Підкреслити прийменники і вказати , які вони за походженням.
Стояти коло тину;          звузити коло друзів;       вийти назустріч;
 йти назустріч матері;        йти на зустріч з письменником.
16.  В-4
Який з прийменників пишеться разом?
1.Під/час. 2.3/понад. З.На/прикінці. 4.На/противагу.
17.           В-5
Відгадайте загадку. Знайдіть у ній прийменники, визначте вид за походженням.
Без мене й воріт не відчинять, з мене й воду п'ють.
18. В-6
Розкрити дужки, пояснити написання прийменників. З(над), із(за), за(для), по(за).
19.       Г-1
Вибрати словосполучення з прийменниками.
Зошити і книжки; лине понад Дніпром; між добрими людьми;
Запишіть зашифроване слово і з'ясуйте, який прийменник входить до його складу, скласти з ним речення.
Я  
І
У якому сполученні міститься прийменник, утворений від іменника? Скласти з ним речення.
а) за будинком;                                     в) коло будинку;
б) у будинку;                                        г) над будинком.
Закреслити рядок, у якому в усіх прийменниках пишеться дефіс
з/під
з/між
за/ради
з/за
з/над
по/між
по/за
із/за
з/поза




Назвати по два похідні прийменники, які пишуться разом, окремо, через дефіс.
З поданих пар слів за допомогою прийменників утворити словосполучення.
Завдання _______ алгебра, турбуватися________ здоров'я,
повідомлення__________ радіо.
Е
Знайти помилки у словосполученнях і написати їх правильно. Зошит по історії, два рази в тиждень, приїхав в сім годин, пішов на гриби.
29.           Д-5. О
Вибрати один із варіантів прийменника.
Вітер (з, зі, із) сходу; Марія (з, зі, із) дитятком;
(у, в) твої;                           (у, в) Ольги.
31.            Е-1
Вписати на місці пропусків належний прийменник.
У - в:             бути___ формі, грати________ оркестрі
поринути___ воду, піти ________ садок
увійшов___ приміщення
32.  Е-2.
Виписати 5 різних прийменників .
1.  Без лиха не бува добра. 2. У здоровому тілі - здоровий дух. 3.Сміливому море по коліна. . 4.3 краси не пити роси. 5.Жінка за три кути хату держить, а чоловік - за один.
33.           Е-З. З
34.  Е-4.
Встановити відповідність між словосполученнями до значень, які виражають поєднання «прийменник + іменник».
1 .Втомитися з незвички.                         а) місце
2.  Йти вздовж ставу.                               б) час
3.Гостювати до понеділка.                      в) причина
4.3робити заради розваги.                                г) мета
35.            Е-5.
Підкреслити прийменники
 Сонце гріє, вітер віє
З поля на долину,
Над водою гне з вербою
 Червону калину.
 36. Е-6.
Виписати з поданого речення прийменники.
Вліво від Андрія грав на сонці срібними брижами ставок, а за ним , на другому горбі, ховалася поміж деревами церква ( М. Коцюбинський).
VI. Підсумки гри, визначення переможців.

Учитель проводить підсумки уроку, оголошує команду-переможницю та оцінки учасникам гри.
 VІI. Домашнє завдання (диференційоване)

1.    Написати текст ( не менше 6 речень) на тему : « Кого можна назвати справжнім другом», в яких було б використано 2 похідні прийменники.
2.     Вправа ...

Немає коментарів:

Дописати коментар