середа, 9 березня 2016 р.

Гумор і сатира в нашому житті

Мета. Познайомити учнів з іменами та творчістю українських гумористів; формувати навички худож­нього читання гуморесок, анекдотів; виховувати по­чуття гумору, любов до праці, розуміння потреби вчитися і засудження ледарів, хвальків, пустунів.
Обладнання. Портрет Остапа Вишні, його твори, збірки «Веселий ярмарок», книги                     П. Глазового, Є. Дударя, збірка «Слово до слова — весела розмо­ва», підшивка гумористичної сторінки «Голий у тирню» із газети «Новини Закарпаття».
Епіграф.                                           Висміяти — значить вилікувати.         
                                                                                                       М. Горький
Вчитель. Сьогодні у нас урок позакласного читан­ня. Ми познайомимось з іменами українських гумо­ристів, їх творами, звернемо увагу на ситуації, які є настільки комічними, що викликають у нас сміх. Сміх може бути гострим і викривальним, — це сміх сатири. А може бути добрим і співчутливим, а не злим чи глузливим. Саме такий сміх зустрінемо у гу­мористичних творах.
Сміх має велику силу! А яку саме, ви скажете в кінці уроку, прослухавши підготовлені вами гумори­стичні твори. Підказкою послужить вам епіграф уро­ку: «Висміяти — значить вилікувати». (М. Горький)
А ще вашим завданням буде виразно прочитати гуморески, щоб їх суть була зрозуміла слухачам. Ад­же вам приходилось бачити і слухати артистів на сцені, що виконують гумористичні твори. Ви сьо­годні теж артисти, тому що готували міні-спектакль із життя учнів на уроці, перерві і вдома за прочитаними самостійно творами. Отож, розпочинаємо виставу.
(Дзвінок на урок. Учні займають свої місця. Роль учителя виконує теж учень).
1.  — Віталію, йди до дошки.
Постояв Віталій, постояв біля столу та й каже:
   Я не виконав домашнє завдання.
   Чому?
   У нас нещастя!
   Захворіла мама.
  Захворіла? Коли? — здивувалася вчителька.— Я ж її вчора в кінотеатрі бачила.
   Ех не те сказав, треба було про бабусю сказа­ти, вона ж рідко в кіно ходить.
2.      — Діти,, перекладіть з української мови російською слова морква, квасоля, цибуля за зраз­ком: «картопля — картофель».
           Картопля — картофель, морква — моркофель, квасоля — квасофель, цибуля — цибуфель.
3.   — Що ставиться в кінці питального речення?
   Знак питання.
   Добре, сідай.
   А окличного?
   Знак оклику.
   Добре, сідай.
   Розповідного?
   Знак розповіді..,
          Неправильно. Придумай розповідне, питальне й окличне речення.
   Учитель захворів.— Це правда? — Ура!
4.   — Олесю, провідміняй дієслово ходити.
   Я йду, ти йдеш...
   Швидше, Олесю!
   Я біжу, ти біжиш.
5.          — Дітки, придумайте до слова трава однокоре- неве слово.
   Сіно.
6.   — Учні, хто скаже, що таке пряма мова?
   Це коли говориш правдиво і відверто.
   А що таке кур'єр?
   Кур'єр — це той, що курями торгує.
7.   — Учні, а ви вже писали листи?
   Так.
            Ну-то послухайте, якого листа написав Петя Коржик, який ходить до третього класу:
Петя Коржик, той, що ходить До третього класу, Листа в село накарлякав Дядькові Панасу:
«Добрий день вам, дядьку й тітко! Я ходжу до школи
І чув, що ви на тім тижні свиню закололи. Ми вас просимо у гості, Татко, я і мати, І всі разом на вокзалі Будем зустрічати.
Я вас перший на пероні між людьми побачу: Держіть в руках банку смальцю І ногу свинячу.
   І ви так пишете?
   Ні!
   Молодці.
8.          — Як на твою думку, Васильку, «штани» — сло­во в однині чи в множині?
          Я так думаю, що верхня частина в них — одни­на, а нижня -— множина.


 9.            — Олеже! Я задала твір про молоко на З сторінки, а ти написав лише півсторінки. Чому?
   А я писав про згущене молоко.
10.          — Діти, трапилась дивна історія. З оповідання втекли слова! Їх треба обов'язково повернути на місце. А слова ось які: клякса, морква, щеня, молоток, яєчня, кішка, Наталя, каша, мама. Гарненько поду­майте, як розставити їх по місцях.
         А що тут думати? — закричав Сергійко і підняв руку.
   У мене готово.
   Прочитай, що в тебе вийшло.
          Славко з'їв велику апетитну кляксу. Мишко по­садив у зошиті моркву. Тато прибивав поличку ще­ням! Молоток вищав і махав хвостом. Потім прийш­ла з роботи яєчня й стала готувати обід. Кішка шипіла на сковороді. В каструлі булькала Наталя. Ка­ша кашляла, і її поклали в ліжко. Мама форкала й ви­гинала спину.
(Всі діти засміялися й закричали:
   Не так! Не так!
   А як? Ану, подумайте вдома! А зараз перерва.
Урок закінчено.
(Дзвенить дзвінок. Діти ведуть себе, як на перерві, розмовляють).
1.  Марійка:
          Павлику, а чому це ти, коли терликаєш на своїй скрипці, обов'язково відчиняєш вікно?
          А це для того, щоб чули наші сусіди. Усі вони збігаються і просять мою маму не примушувати ме­не більше грати.
2.  — Тарасе, чому ти так часто лупцюєш Марійку?
   Це щоб ніхто не здогадався, що я її люблю.
3.   Вася:
   Мій брат Боря розумніший за твого брата.
В цьому році він вже вчиться у сьомому класі.
          Подумаєш,— каже Петя.— Мій брат Коля у сьо­мому вже три роки вчиться!
4.          — Женя, ти кого більше любиш — брата чи се­стру?
   Сестру.
   Чому? Вона ж усі книги порвала?!
          За це її й люблю. Колись забув біля неї щоден­ник — на клапті порвала.
5.  — А мій тато багатший від твого!
   А мій розумніший!
   А мій твоєму гроші позичив!
   А мій твоєму не віддасть!
6.           — У нас є кольоровий телевізор,— хвалиться Андрійко.
   У нас — автомобіль «Жигулі».
          А у нас тепер усе є. Тато привіз із відрядження радикуліт, а мама сказала: «Нам цього тільки й не ви­стачало!» 7. У клас вбігає учень:
          У шкільній роздягальні погасло світло.— Як те­пер ти пізнаєш своє пальто?
   По ґудзиках.
   По ґудзиках?! Цікаво, а які ж вони в тебе?
   У мене їх жодного немає.
(Лунає дзвінок. Розпочинається урок)
1.  Вчитель-учень:
   Ваш учитель біології захворів.
   Ура!
          Але урок проведу я. Ми поговоримо на різні те­ми, і, заодно, проведу виховну годину.
   Отже, скажіть, чому птахи відлітають у теплі краї'?
           Бо як підуть пішки, витратять на дорогу дуже багато часу.
2.          — Скажіть, чим відрізняються свійські тварини від диких?
           Дикі тварини ніколи не відд,ають добровільно молоко та яйця. л
3.   — Діти, які види транспорту ви знаєте?
Ігор:
             Автомобільний, залізничний, морський і... пішохідний.
4.          —- Як ти гадаєш, Максиме, що важливіше: сон­це чи місяць?
   Місяць.
   Чому?
           Тому що місяць світить уночі, коли темно, а сонце — вдень, коли й так видно.
5.          — Дітки, ложку золоту я покладу в кислоту. По­ясніть, якщо хто знає, чи розчиниться вона?
   Ні-і-і!
   А чому?
   Бо інакше ложку ту ви б не клали в кислоту!
6.             — Олегу, іди до дошки. То що таке од­ноклітинні?
   Одноклітинні... Одноклітинні... Це... Це...
  Амеба... Амеба... Туфелька...,— шепочуть з класу.
   А, згадав! Одноклітинні на небі в туфельках.
   Скільки тобі поставити?                              *
   Чотири.
   Ну, сідай, «Амеба в туфельках».
7.   — Давайте, учні, поговоримо про бюджет сім'ї.
Хто розповість? Ну, розповідай, Іванку.
          Тато заробляє в місяць 120 грн. а мама — 8. На харчові продукти йде 100 грн. На одяг, взуття теж 100 грн., а на ощадну книжку — 200 грн.
   Сідай, Іване, не знаєш арифметики.
   Це ви не знаєте мого тата й маму!
8.          — Васильку, якщо й дам тобі три груші, то як тй їх розділиш на п'ятьох дітей?         ;
   Зварю компот.
9.          — Михайлику, якщо на столі сидять чотири му­хи і я одну вб'ю, то скільки зостанеться?
   Одна,— та, що вбита.

10.  Учителька:
          Лесю у твого брата п'ять яблук, а ти в нього два забереш. — Який буде результат?
  ,Він мене відлупцює.
11.  — Де вперше одержав перемогу Суворов?
   На 104-тій сторінці підручника.
12.          — Учні! Юрій Долгоруков заснував Москву 850 років тому.
   Ну і пам'ять у Вас!
13.           — Діти, назвіть три речі, без яких людина не може жити.
   Сніданок, обід, вечеря.
14.  — Діти, чим нам допомагають птахи!
   Птахи нам допомагають дзьобати комах.
15.  — Як буде у множині «дитина»?
   Близнята.
16.  — Іванку, які ти знаєш теплі, лагідні слова?
   Шуба, рукавички, чай...
17.  Вчитель:
          Добре, а тепер проведемо виховну годину. По­говоримо про все. Іване, якби ти знайшов 5 гривень,Що б ти зробив з грошима? Залишив би собі?
   Ні, вчителько.
   Молодець! А що б ти з ними зробив?
   Купив би собі цукерки.
18.          — Юрку, ти знову сьогодні запізнився на пер­ший урок?
          Так, я заспав, бо нікому було мене розбудити,— мама й тато на роботі.
   А хіба у вас немає будильника?
   Є, але він завжди дзвонить тоді, коли я сплю.
19.             — Як треба зберігати підручник, щоб він завжди був новим і чистим?
   Краще його зовсім не носити до школи.
20.            — Андрію, ти знову двійку з математики схопив?
          Так це ж ви посадили мене до Валі, а який з неї математик?!
21.           — Васильку, а чому ти несеш щоденник на підпис дідусеві, а не татові?
   Дідусь воював — він уже нічого не боїться.
22.       — Сергійку, чому це твоя мати не була на атьківських зборах?
- Я їй не сказав.
   Чому?
           Бо кожного разу, коли вона побуває на них, у неї голова болить, тому я її пожалів.
23.  — Учні, підійміть руку ті, хто допомагає батькам.
Руслано, а ти чому не допомагаєш?
           Коли я хочу вранці ліжко застелити, татко ка­же: «Відпочивай, доню, бабуся все тобі зробить, все одно тільки сидить у хаті».
24.  — У кого вдома є корова?
   У мене.
   То розкажи, як вона виглядає?
           А вона тепер ніяк не виглядає. Татко на зиму всі дірки забили дошками.
25.  Учень:
   Я завтра до школи не прийду.
   Чому?
— Бо я захворію.
  А що у тебе болить?
   Бабуся завтра має приїхати.
26.             — Дітки, наведіть найпоширеніший вираз, який ви чуєте вдома.
   А щоб ти смоли напився! Де дів гроші?
   А щоб ти крізь землю провалився!
   А щоб ти згорів разом з нею! Вчитель.
   Дуже добрі слова ви чуєте вдома.
27.   (Лунає дзвінок). Вчитель:
          Урок закінчився. До побачення! А ти, Васильку, зачекай мене, я йду до твоїх батьків.
(Учні діляться на три сім'ї. Перша сім'я: батько, мати, син, дідусь, тітка).
Дія III. Вдома
1.           Доброго дня. Я — вчителька вашого сина. Він погано вчиться.
           А в якому він класі? — питає стурбований та­тусь.
2.  Батько.
          Васильку, ану дай сюди свій щоденник. Чому ти тільки двійки та трійки приносиш?
-— Тату, треба з найменшого починати.
3.  Сценка «Буйні предки» Вдарив батько спересердя Хлопчика малого.
Той поплакав, переплакав Та й питає в нього:
   Тебе, тату, бив твій тато?
   Бив, та ще й немало.
   Ну, а тата твого били?
   Теж перепадало.
І сказало хлопченятко, Заломивши ручки:
   Тепер ясно, звідки в тебе Хуліганські штучки.
4.  Сценка «Коріння і насіння»
   А ти, тату, в школі вчився?
   Вчився, так, Васильку.
   А то правда, що ти, тату, Був одержав двійку?
   Було таке, траплялося... Хлопчик засміявся:
   Тоді мама правду каже, Що я в тебе вдався.
5.   Приходить тітка в гості до Василька:
   Васильку, це тобі,— і подає йому цукерки..                                                                                                                                                               Мама:
            Васильку, а що треба говорити, коли при­гощають?
   Дайте ще.
6.  Тітка:.
              Васильку, а який твій найулюбленіший предмет?
   Телевізор!
  7.     Василько:
   Дідусю, допоможи мені задачу розв'язати!
   А ти вже над нею думав?
   Так.
   І що ж ти придумав?
   Що краще спитати в тебе.
8.   Мати:
   Васильку, де ти взяв цей м'яч?
   У Сергія.
   А він про це знає?
   Авжеж! Хіба не чути, як він плаче на вулиці?
10.  Приходить сусід.
            Сусіде, ви вже зробили внукові домашнє за­вдання з математики?
   Зробив.
   Дайте списати.
(Інша сім'я: мама, бабуся, донька).
1.  Мати — доньці:
   Чому ти так пізно повернулася додому?
  Я була в Марійки — допомагала їй робити уроки.
   Та вона ж відмінниця!
   Я допомагала Марійці робити мої уроки.
2.   Донька:
            Мамо, ти пам'ятаєш вазу, яка переходить у нашій родині з покоління в покоління.
   Так, ну і що?
   Так от, моє покоління її щойно розбило.
3.  — Голова болить, аж тріщить,— жаліється бабуся.
  А чому не чути тріску? — запитує цікава онучка.
4.   Не вірю я приказкам!
   Чому?
          Приказка каже, що мовчання — золото, Я мов­чала на уроці, а вчитель мені двійку поставив.
5.   — Мамо, наш учитель нічого не знає.
   Чому ти так вважаєш?
   Бо він весь час запитує нас.
6.   Дочка серйозно філософствувала:
   Чи знаєте, мамо, про що я найбільше мрію?
   Звідки мені знати?
          Дуже хочу, щоб у нас було три корови — біла, чорна і жовта.
   Нащо нам аж три корови ? Одну нічим годувати.
           Три — ліпше. Біла б давала для татка й бабки молоко, чорна б тебе забезпечувала кавою, а жовта мене — лимонним соком. Ой, дуже люблю сік! (Дівчинка жадібно облизує губи).
(Інша сім'я: батько, мати, бабуся, діти).
1.   Бабуся каже онукові:
            Полічи, скільки тобі років. За кожен рік дам тобі по цукерці.
   Краще я порахую твої роки,— пропонує той.
2.   — Мамо, мене побили.
   Але за віщо?
   Бо я дав тому хлопцеві списати в мене задачі.
   Ти даєш списати, так тебе ще й б'ють?
          Так,— зітхнув Іван.— Я всі задачі розв'язав не­правильно.        ^
3.            — Ти вже вивчив уроки? — питає бабуся Сергійка.
          Якщо йти до магазину, то ще ні, а якщо у кіно, то вже!
4.          — Чому ти так часто почав одержувати двійки з математики? — проглинувши Славкові зошити, ди­вується мама.       і ,.
  Та мене від Вітька Гурова до Мишка пересадили.
А який з нього математик! — відповідає Славко.
5.  Тато обійняв за спину:
   Вивчив щось чи ні?
Множення таблицю, синку,
Розкажи мені!
Та не думай хитрувати! —
Тато нахилився.—
Дай-но! Буду слідкувати, чи не помилився.
6.          — Михайлику, що тобі подарувати на день на­родження?
   Ключ від буфета, де ти ховаєш цукерки.   
7.  Сценка «Де беруться діти»
Де взялися ми? — онуки спитали в бабусі.
А бабуся пояснила в старовиннім дусі:
   Тебе знайшли у капусті,
Тебе — в бараболі,
Тебе знайшли під вербою,
Тебе — на тополі.
Тебе знайшов біля ісіуні
На соломі татко...
І тут обізвалося якесь онучатко:
   От сімейка, так сімейка!
Хоч тікай із дому.
Хоч би ж одне появилось
На світ по-людському!
Підсумки уроку.
Слово вчителя. Закінчилася ваша вистава. Назвіть імена авторів прочитаних вами творів.
Учні зачитують: Павло Глазовий, Олег Чорногуз, Грицько Бойко, А. Дімаров, народні анекдоти.
  Яка ж роль гумору,і сатири в житті людей?
Дійсно, гумор і сатира потрібні для того, щоб    вилікуватися від усього хибного, поганого, некраси­вого. Сміх потрібний, щоб ми весело прощалися зі своїми недоліками, щоб веселіше жили.
Думаю, що сьогоднішній урок викликав у вас щи­ру посмішку, зацікавлення до гумористичних творів.
А коли у висміяних персонажах чи їхніх вичитках побачите нібито себе, свою поведінку, то смійтеся разом з друзями і лікуйтеся від недоліків.
Виставлення оцінок.
Домашнє завдання. Самостійно скласти гумореску або записати курйозний випадок, який трапився з вами у школі, вдома.

Немає коментарів:

Дописати коментар