Мета.
Познайомити учнів з іменами та творчістю українських гумористів; формувати
навички художнього читання гуморесок, анекдотів; виховувати почуття гумору,
любов до праці, розуміння потреби вчитися і засудження ледарів, хвальків,
пустунів.
Обладнання.
Портрет Остапа Вишні, його твори, збірки «Веселий ярмарок», книги П. Глазового,
Є. Дударя, збірка «Слово до слова — весела розмова», підшивка гумористичної
сторінки «Голий у тирню» із газети «Новини Закарпаття».
Епіграф. Висміяти — значить вилікувати.
М. Горький
Вчитель.
Сьогодні у нас урок позакласного читання. Ми познайомимось з іменами
українських гумористів, їх творами, звернемо увагу на ситуації, які є
настільки комічними, що викликають у нас сміх. Сміх може бути гострим і
викривальним, — це сміх сатири. А може бути добрим і співчутливим, а не злим чи
глузливим. Саме такий сміх зустрінемо у гумористичних творах.
Сміх має велику силу! А яку саме,
ви скажете в кінці уроку, прослухавши підготовлені вами гумористичні твори.
Підказкою послужить вам епіграф уроку: «Висміяти — значить вилікувати». (М.
Горький)
А ще вашим завданням буде виразно
прочитати гуморески, щоб їх суть була зрозуміла слухачам. Адже вам приходилось
бачити і слухати артистів на сцені, що виконують гумористичні твори. Ви сьогодні
теж артисти, тому що готували міні-спектакль із життя учнів на уроці, перерві і
вдома за прочитаними самостійно творами. Отож, розпочинаємо виставу.
(Дзвінок на урок. Учні займають
свої місця. Роль учителя виконує теж учень).
1.
—
Віталію, йди до дошки.
Постояв Віталій, постояв біля столу
та й каже:
—
Я
не виконав домашнє завдання.
—
Чому?
—
У
нас нещастя!
—
Захворіла
мама.
— Захворіла? Коли? — здивувалася
вчителька.— Я ж її вчора в кінотеатрі бачила.
—
Ех
не те сказав, треба було про бабусю сказати, вона ж рідко в кіно ходить.
2.
—
Діти,, перекладіть з української мови російською слова морква, квасоля, цибуля за зразком: «картопля
— картофель».
—
Картопля
— картофель, морква — моркофель, квасоля — квасофель, цибуля — цибуфель.
3.
—
Що ставиться в кінці питального речення?
—
Знак
питання.
—
Добре,
сідай.
—
А
окличного?
—
Знак
оклику.
—
Добре,
сідай.
—
Розповідного?
—
Знак
розповіді..,
—
Неправильно.
Придумай розповідне, питальне й окличне речення.
—
Учитель
захворів.— Це правда? — Ура!
4.
—
Олесю, провідміняй дієслово ходити.
—
Я
йду, ти йдеш...
—
Швидше,
Олесю!
—
Я
біжу, ти біжиш.
5.
—
Дітки, придумайте до слова трава
однокоре- неве слово.
—
Сіно.
6.
—
Учні, хто скаже, що таке пряма мова?
—
Це
коли говориш правдиво і відверто.
—
А
що таке кур'єр?
—
Кур'єр
— це той, що курями торгує.
7.
—
Учні, а ви вже писали листи?
—
Так.
—
Ну-то
послухайте, якого листа написав Петя Коржик, який ходить до третього класу:
Петя Коржик, той, що
ходить До третього класу, Листа в село накарлякав Дядькові Панасу:
«Добрий день вам,
дядьку й тітко! Я ходжу до школи
І чув, що ви на тім
тижні свиню закололи. Ми вас просимо у гості, Татко, я і мати, І всі разом на
вокзалі Будем зустрічати.
Я вас перший на
пероні між людьми побачу: Держіть в руках банку смальцю І ногу свинячу.
—
І
ви так пишете?
—
Ні!
—
Молодці.
8.
—
Як на твою думку, Васильку, «штани» — слово в однині чи в множині?
—
Я
так думаю, що верхня частина в них — однина, а нижня -— множина.
|
9.
—
Олеже! Я задала твір про молоко на З сторінки, а ти написав лише півсторінки.
Чому?
—
А
я писав про згущене молоко.
10.
—
Діти, трапилась дивна історія. З оповідання втекли слова! Їх треба обов'язково
повернути на місце. А слова ось які: клякса, морква, щеня, молоток, яєчня, кішка, Наталя, каша,
мама.
Гарненько подумайте, як розставити їх по місцях.
—
А
що тут думати? — закричав Сергійко і підняв руку.
—
У
мене готово.
—
Прочитай,
що в тебе вийшло.
—
Славко
з'їв велику апетитну кляксу. Мишко посадив у зошиті моркву. Тато прибивав поличку
щеням! Молоток вищав і махав хвостом. Потім прийшла з роботи яєчня й стала
готувати обід. Кішка шипіла на сковороді. В каструлі булькала Наталя. Каша
кашляла, і її поклали в ліжко. Мама форкала й вигинала спину.
(Всі діти засміялися й
закричали:
—
Не
так! Не так!
—
А
як? Ану, подумайте вдома! А зараз перерва.
Урок закінчено.
(Дзвенить дзвінок. Діти
ведуть себе, як на перерві, розмовляють).
1.
Марійка:
—
Павлику,
а чому це ти, коли терликаєш на своїй скрипці, обов'язково відчиняєш вікно?
—
А
це для того, щоб чули наші сусіди. Усі вони збігаються і просять мою маму не
примушувати мене більше грати.
2.
—
Тарасе, чому ти так часто лупцюєш Марійку?
—
Це
щоб ніхто не здогадався, що я її люблю.
3.
Вася:
—
Мій
брат Боря розумніший за твого брата.
В цьому році він вже вчиться
у сьомому класі.
—
Подумаєш,—
каже Петя.— Мій брат Коля у сьомому вже три роки вчиться!
4.
—
Женя, ти кого більше любиш — брата чи сестру?
—
Сестру.
—
Чому?
Вона ж усі книги порвала?!
—
За
це її й люблю. Колись забув біля неї щоденник — на клапті порвала.
5.
—
А мій тато багатший від твого!
—
А
мій розумніший!
—
А
мій твоєму гроші позичив!
—
А
мій твоєму не віддасть!
6.
—
У нас є кольоровий телевізор,— хвалиться Андрійко.
—
У
нас — автомобіль «Жигулі».
—
А
у нас тепер усе є. Тато привіз із відрядження радикуліт, а мама сказала: «Нам
цього тільки й не вистачало!» 7. У клас вбігає учень:
—
У
шкільній роздягальні погасло світло.— Як тепер ти пізнаєш своє пальто?
—
По
ґудзиках.
—
По
ґудзиках?! Цікаво, а які ж вони в тебе?
—
У
мене їх жодного немає.
(Лунає дзвінок. Розпочинається урок)
1.
Вчитель-учень:
—
Ваш
учитель біології захворів.
—
Ура!
—
Але
урок проведу я. Ми поговоримо на різні теми, і, заодно, проведу виховну
годину.
—
Отже,
скажіть, чому птахи відлітають у теплі краї'?
—
Бо
як підуть пішки, витратять на дорогу дуже багато часу.
2.
—
Скажіть, чим відрізняються свійські тварини від диких?
—
Дикі
тварини ніколи не відд,ають добровільно молоко та яйця. л
3.
—
Діти, які види транспорту ви знаєте?
Ігор:
—
Автомобільний,
залізничний, морський і... пішохідний.
4.
—-
Як ти гадаєш, Максиме, що важливіше: сонце чи місяць?
—
Місяць.
—
Чому?
—
Тому
що місяць світить уночі, коли темно, а сонце — вдень, коли й так видно.
5.
—
Дітки, ложку золоту я покладу в кислоту. Поясніть, якщо хто знає, чи
розчиниться вона?
—
Ні-і-і!
—
А
чому?
—
Бо
інакше ложку ту ви б не клали в кислоту!
6.
—
Олегу, іди до дошки. То що таке одноклітинні?
—
Одноклітинні...
Одноклітинні... Це... Це...
—
Амеба...
Амеба... Туфелька...,— шепочуть з класу.
—
А,
згадав! Одноклітинні на небі в туфельках.
—
Скільки
тобі поставити? *
—
Чотири.
—
Ну,
сідай, «Амеба в туфельках».
7.
—
Давайте, учні, поговоримо про бюджет сім'ї.
Хто розповість? Ну, розповідай, Іванку.
—
Тато
заробляє в місяць
120 грн. а
мама — 8. На харчові продукти йде 100 грн. На одяг, взуття теж 100
грн., а на ощадну книжку — 200
грн.
—
Сідай,
Іване, не знаєш арифметики.
—
Це
ви не знаєте мого тата й маму!
8.
—
Васильку, якщо й дам тобі три груші, то як тй їх розділиш на п'ятьох дітей? ;
—
Зварю
компот.
9.
—
Михайлику, якщо на столі сидять чотири мухи і я одну вб'ю, то скільки
зостанеться?
—
Одна,—
та, що вбита.
10.
Учителька:
—
Лесю
у твого брата п'ять яблук, а ти в нього два забереш. — Який буде результат?
—
,Він
мене відлупцює.
11.
— Де вперше одержав перемогу Суворов?
—
На
104-тій сторінці підручника.
12.
—
Учні! Юрій Долгоруков заснував Москву 850 років тому.
—
Ну
і пам'ять у Вас!
13.
—
Діти, назвіть три речі, без яких людина не може жити.
—
Сніданок,
обід, вечеря.
14.
—
Діти, чим нам допомагають птахи!
—
Птахи
нам допомагають дзьобати комах.
15.
—
Як буде у множині «дитина»?
—
Близнята.
16.
—
Іванку, які ти знаєш теплі, лагідні слова?
—
Шуба,
рукавички, чай...
17.
Вчитель:
—
Добре,
а тепер проведемо виховну годину. Поговоримо про все. Іване, якби ти знайшов 5
гривень,Що б ти зробив з грошима? Залишив би собі?
—
Ні,
вчителько.
—
Молодець!
А що б ти з ними зробив?
—
Купив
би собі цукерки.
18.
—
Юрку, ти знову сьогодні запізнився на перший урок?
—
Так,
я заспав, бо нікому було мене розбудити,— мама й тато на роботі.
—
А
хіба у вас немає будильника?
—
Є,
але він завжди дзвонить тоді, коли я сплю.
19.
—
Як треба зберігати підручник, щоб він завжди був новим і чистим?
—
Краще
його зовсім не носити до школи.
20.
—
Андрію, ти знову двійку з математики схопив?
—
Так
це ж ви посадили мене до Валі, а який з неї математик?!
21.
—
Васильку, а чому ти несеш щоденник на підпис дідусеві, а не татові?
—
Дідусь
воював — він уже нічого не боїться.
22.
—
Сергійку, чому це твоя мати не була на атьківських зборах?
- Я їй не сказав.
—
Чому?
—
Бо
кожного разу, коли вона побуває на них, у неї голова болить, тому я її пожалів.
23.
—
Учні, підійміть руку ті, хто допомагає батькам.
Руслано, а ти чому не допомагаєш?
—
Коли
я хочу вранці ліжко застелити, татко каже: «Відпочивай, доню, бабуся все тобі
зробить, все одно тільки сидить у хаті».
24.
—
У кого вдома є корова?
—
У
мене.
—
То
розкажи, як вона виглядає?
—
А
вона тепер ніяк не виглядає. Татко на зиму всі дірки забили дошками.
25.
Учень:
—
Я
завтра до школи не прийду.
—
Чому?
— Бо я захворію.
—
А
що у тебе болить?
—
Бабуся
завтра має приїхати.
26.
—
Дітки, наведіть найпоширеніший вираз, який ви чуєте вдома.
—
А
щоб ти смоли напився! Де дів гроші?
—
А
щоб ти крізь землю провалився!
—
А
щоб ти згорів разом з нею! Вчитель.
—
Дуже
добрі слова ви чуєте вдома.
27.
(Лунає
дзвінок). Вчитель:
—
Урок
закінчився. До побачення! А ти, Васильку, зачекай мене, я йду до твоїх батьків.
(Учні діляться на три сім'ї. Перша сім'я: батько, мати,
син, дідусь, тітка).
Дія III. Вдома
1.
Доброго
дня. Я — вчителька вашого сина. Він погано вчиться.
—
А
в якому він класі? — питає стурбований татусь.
2.
Батько.
—
Васильку,
ану дай сюди свій щоденник. Чому ти тільки двійки та трійки приносиш?
-— Тату, треба з найменшого починати.
3.
Сценка
«Буйні предки» Вдарив
батько спересердя Хлопчика малого.
Той поплакав, переплакав Та й питає в нього:
—
Тебе,
тату, бив твій тато?
—
Бив,
та ще й немало.
—
Ну,
а тата твого били?
—
Теж
перепадало.
І сказало хлопченятко, Заломивши ручки:
—
Тепер
ясно, звідки в тебе Хуліганські штучки.
4.
Сценка
«Коріння і насіння»
—
А ти,
тату, в школі вчився?
—
Вчився,
так, Васильку.
—
А
то правда, що ти, тату, Був одержав двійку?
—
Було
таке, траплялося... Хлопчик засміявся:
—
Тоді
мама правду каже, Що я в тебе вдався.
5.
Приходить
тітка в гості до Василька:
—
Васильку,
це тобі,— і подає йому цукерки.. Мама:
—
Васильку,
а що треба говорити, коли пригощають?
—
Дайте
ще.
6.
Тітка:.
—
Васильку,
а який твій найулюбленіший предмет?
—
Телевізор!
7. Василько:
—
Дідусю,
допоможи мені задачу розв'язати!
—
А
ти вже над нею думав?
—
Так.
—
І
що ж ти придумав?
—
Що
краще спитати в тебе.
8.
Мати:
—
Васильку,
де ти взяв цей м'яч?
—
У
Сергія.
—
А
він про це знає?
—
Авжеж!
Хіба не чути, як він плаче на вулиці?
10.
Приходить
сусід.
—
Сусіде,
ви вже зробили внукові домашнє завдання з математики?
—
Зробив.
—
Дайте
списати.
(Інша сім'я: мама, бабуся, донька).
1.
Мати
— доньці:
—
Чому
ти так пізно повернулася додому?
—
Я
була в Марійки — допомагала їй робити уроки.
—
Та
вона ж відмінниця!
—
Я
допомагала Марійці робити мої уроки.
2.
Донька:
—
Мамо,
ти пам'ятаєш вазу, яка переходить у нашій родині з покоління в покоління.
—
Так,
ну і що?
—
Так
от, моє покоління її щойно розбило.
3.
—
Голова болить, аж тріщить,— жаліється бабуся.
—
А
чому не чути тріску? — запитує цікава онучка.
4.
Не
вірю я приказкам!
—
Чому?
—
Приказка
каже, що мовчання — золото, Я мовчала на уроці, а вчитель мені двійку
поставив.
5.
—
Мамо, наш учитель нічого не знає.
—
Чому
ти так вважаєш?
—
Бо
він весь час запитує нас.
6.
Дочка
серйозно філософствувала:
—
Чи
знаєте, мамо, про що я найбільше мрію?
—
Звідки
мені знати?
—
Дуже
хочу, щоб у нас було три корови — біла, чорна і жовта.
—
Нащо
нам аж три корови ? Одну нічим годувати.
—
Три
— ліпше. Біла б давала для татка й бабки молоко, чорна б тебе забезпечувала
кавою, а жовта мене — лимонним соком. Ой, дуже люблю сік! (Дівчинка жадібно облизує губи).
(Інша сім'я: батько, мати, бабуся, діти).
1.
Бабуся
каже онукові:
—
Полічи,
скільки тобі років. За кожен рік дам тобі по цукерці.
—
Краще
я порахую твої роки,— пропонує той.
2.
—
Мамо, мене побили.
—
Але
за віщо?
—
Бо
я дав тому хлопцеві списати в мене задачі.
—
Ти
даєш списати, так тебе ще й б'ють?
—
Так,—
зітхнув Іван.— Я всі задачі розв'язав неправильно. ^
3.
—
Ти вже вивчив уроки? — питає бабуся Сергійка.
—
Якщо
йти до магазину, то ще ні, а якщо у кіно, то вже!
4.
—
Чому ти так часто почав одержувати двійки з математики? — проглинувши Славкові
зошити, дивується мама. і ,.
—
Та
мене від Вітька Гурова до Мишка пересадили.
А який з нього математик! — відповідає Славко.
5.
Тато
обійняв за спину:
—
Вивчив
щось чи ні?
Множення таблицю, синку,
Розкажи мені!
Та не думай хитрувати! —
Тато нахилився.—
Дай-но! Буду слідкувати, чи не помилився.
6.
—
Михайлику, що тобі подарувати на день народження?
—
Ключ
від буфета, де ти ховаєш цукерки.
7.
Сценка
«Де беруться діти»
—
Де
взялися ми? — онуки спитали в бабусі.
А бабуся пояснила в
старовиннім дусі:
—
Тебе
знайшли у капусті,
Тебе — в бараболі,
Тебе знайшли під вербою,
Тебе — на тополі.
Тебе знайшов біля ісіуні
На соломі татко...
І тут обізвалося якесь
онучатко:
—
От
сімейка, так сімейка!
Хоч тікай із дому.
Хоч би ж одне появилось
На світ по-людському!
Слово вчителя. Закінчилася ваша вистава. Назвіть
імена авторів прочитаних вами творів.
Учні зачитують: Павло Глазовий, Олег Чорногуз,
Грицько Бойко, А. Дімаров, народні анекдоти.
—
Яка
ж роль гумору,і сатири в житті людей?
Дійсно, гумор і сатира
потрібні для того, щоб вилікуватися
від усього хибного, поганого, некрасивого. Сміх потрібний, щоб ми весело
прощалися зі своїми недоліками, щоб веселіше жили.
Думаю, що сьогоднішній урок
викликав у вас щиру посмішку, зацікавлення до гумористичних творів.
А коли у висміяних
персонажах чи їхніх вичитках побачите нібито себе, свою поведінку, то смійтеся
разом з друзями і лікуйтеся від недоліків.
Виставлення оцінок.
Домашнє завдання. Самостійно скласти гумореску або
записати курйозний випадок, який трапився з вами у школі, вдома.
Немає коментарів:
Дописати коментар